Elżbieta Szwajkowska, Witold Szwajkowski: Rymowane opisywanki

rymowane-opisywankiCzy zdarzało Wam się podczas czytania dzieciom zatrzymywać się, aby odpowiadać na pytania o znaczenie słów? Trzeba było przerwać czytane zdanie w połowie i szybko znaleźć jak najtrafniejsze wyjaśnienie danego słowa. Po piątym takim pytaniu pewnie już nie pamiętaliście, w którym miejscu akcji znajdowaliście się przed lawiną pytań? ;)

Rymowane opisywanki  nie odpowiedzą na wszystkie dziecięce pytania o znaczenie słów (bo żadna książka nie odpowie i dlatego potrzebujemy ich coraz więcej – nie tylko w dzieciństwie…), ale na pewno pomogą małemu słuchaczowi we wzbogacaniu słownictwa.

Jak każda z książek Państwa Szwajkowskich, również i ta przeznaczona jest do wspólnej lektury. Cała radość w tym odkrywaniu razem z dzieckiem znaczenia danego słowa, szukaniu przedmiotu na rysunku obok i w dziecięcej dumie ze zdobywanej wiedzy (zdobywanej razem z Tobą, Mamo i Tato).

Komentarz zamieszczony pod każdym wierszykiem jest podpowiedzią dla dorosłego, o co warto zapytać dziecko, aby pomóc mu zrozumieć znaczenie wyróżnionych słów, np. „rozłożysty”, „rosochata”, „wije się”.

Dziecko, które ma pamięć wzrokową, w przyszłości łatwo skojarzy poznane słowo z odpowiednim fragmentem na rysunku czy wyrazem wyróżnionym pogrubioną czcionką, z kolei temu, które łatwiej zapamiętuje działając, może przypomnieć się prośba rodzica o wskazanie podobieństw we własnym stroju. „Słuchowcy” zapamiętają znaczenie dzięki głośnej lekturze.

Wierszyki łatwo „wpadają w ucho” i mogą stać się punktem wyjścia do rozmowy o mnemotechnice, czyli sposobach zapamiętywania i uczenia się. To już oczywiście z dzieckiem, które potrafi czytać.

W książce znajdziecie 28 wierszyków. Jeden wiersz to jeden temat. I tak na przykład w rymowance Teatr wyróżnione zostały: reflektory, rekwizyty, oprawa, toaletka, rama obrotowa, taboret, siedzisko, ale także: półokrągła, zabytkowa czy staroświecka.

Rysunek pomaga w wyjaśnianiu znaczenia, ale może także posłużyć do budowania dalszego ciągu rozpoczętej historii – gdy już aktor pojawi się na scenie, jak w przywoływanym wierszyku Teatr.

Rymowane opisywanki to dla mnie takie „wierszyki-zaczynajki” – do szukania znaczeń, opowiadania historii, budowania własnych i uczenia się dziecięcego sposobu patrzenia na świat.

Dla dzieci słuchanie czytającego rodzica jest po to, aby pytać – w ostatnim czasie przekonuję się o tym co wieczór ;) Pytanie o znaczenie słowa bywa pytaniem o jego znaczenie dla nas – dla nas jako rodziców, dla naszej rodziny, dla nas jako dla osób wyznających konkretne wartości.

Czasem lepiej czytać dziecku w taki sposób, aby mogło obserwować naszą twarz – mimikę, reakcje. Książeczki takie jak ta trzeba czytać z dzieckiem na kolanach, aby pytać, pokazywać i uczyć się razem.

Udostępnij na Facebooku

Written by Ola

Autorka tego wpisu stworzyła workbooka zawierającego praktyczne ćwiczenia dla kobiet, pomocne w sytuacji, gdy mamy problem z jedzeniem pod wpływem emocji: "Jem kiedy mi źle". Więcej o ebooku przeczytasz na blogu Zaczynam Teraz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *