Jakie wybrać książki dla dzieci z autyzmem?

Jakie wybrać książki dla dzieci z autyzmem

Biblioterapia, czyli terapia za pomocą wartości, którą niesie literatura, może być niezwykle przydatnym narzędziem podczas zajęć z dzieckiem autystycznym. Na rynku istnieje wiele książek dla dzieci z autyzmem, a także dla rodziców tych dzieci, które pomagają w przezwyciężaniu problemów dotykających tego typu rodziny.

Książki dla dzieci z autyzmem – pierwsze obcowanie z literaturą

Należy pamiętać, że każde dziecko autystyczne jest inne, dlatego nie ma uniwersalnej prawdy, która pomoże wybrać idealną książkę dla każdego dziecka, które może mieć również różny stopień niepełnosprawności. Należy pamiętać, że pierwszym krokiem powinna być nauka dziecka obcowania z książką oraz z literaturą. Atrakcyjnymi książkami dla dzieci z autyzmem, zaczynającymi swoją przygodę z czytaniem, mogą być książki sensoryczne wykonane z ciekawych tworzyw sztucznych, które można np. gryźć czy wyginać. Świetnie sprawdzą się również wszelkie książki wydające odgłosy. Należy też pamiętać, że tekst i fabuła książki powinny być proste i nie używać abstrakcyjnego języka. Ponadto nie powinny pojawiać się w nich trudne słowa oraz duża liczba postaci.

Przykładami książek sensorycznych, które świetnie sprawdzą się dla początkowych autystycznych czytelników są:

  • „Dotykam, poznaje. Łąka” Joanny Wiśniewskiej,
  • „Zobacz, dotknij, poczuj! Zwierzęta leśne” Grażyny Wasilewicz,
  • „Och! Książka pełna dźwięków. Naciśnij mnie” Herve’a Tullet’a.

Natomiast przykładami świetnych książeczek dla dzieci z autyzmem o prostej fabule lub wartości edukacyjnej są:

  • „Bajki terapeutyczne” Marii Molickiej,
  • „Barwy świata – rymowanki i zabawy wspomagające naukę kolorów” Marty Baj,
  • „Chce mieć przyjaciela. O dziewczynce, która chciała zaprzyjaźnić się z krokodylem” Elżbiety Zubrzyckiej,
  • „Dobre i złe sekrety”  Elżbiety Zubrzyckiej.
książki dla dzieci z autyzmem

Nauka społecznych zachowań za pomocą książek dla dzieci z autyzmem

Zaburzenia u dzieci z autyzmem postrzegane są często przez pryzmat całkowitego braku zainteresowania drugą osobą i wycofywaniem się ze wszelkich relacji społecznych. Trening umiejętności społecznych to niezwykle ważny element w wychowaniu każdego dziecka ze spektrum autyzmu, który pozwoli przełamać wszelkie trudności w nawiązywaniu prawidłowych kontaktów społecznych. W nauce pewnych zachowań niezwykle pomocne mogą być książki. Przykładem tego typu pozycji może być ksiażka Siobhan Timmins: „Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem”. Historyjki te są pisane z perspektywy postrzegania dziecka i posiadają ilustracje również wykonane przez dziecko, dzięki czemu pozycja ta może być niezwykle atrakcyjna dla młodego czytelnika. Inną przykładową książką jest: „Autyzm ćwiczenia dla dzieci. 50 zadań wzmacniających pewność siebie i kształtujących umiejętności komunikacji”. Książka ta pozwoli dziecku z ASD zrozumieć własne uczucia, uregulować emocje oraz nauczyć się skutecznej komunikacji z innymi osobami. Inną polecaną pozycją jest „Powiedz komuś” Elżbiety Zubrzyckiej, która pomoże podnieść poczucie własnej wartości dziecka oraz nauczy go szacunku do siebie i innych. Natomiast „Miś Marcyś uczy dzieci dobrego zachowania” Arkadiusza Maćkowiaka zawiera 80 wierszyków, które uczą najmłodszych niezwykle ważnych zasad związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie oraz bezpieczeństwem. Wszystkie wierszyki można podzielić na następujące kategorie: bezpieczeństwo, zachowanie w miejscach publicznych, szacunek do innych, zachowanie wśród rówieśników, język podczas rozmowy, środowisko, zdrowie oraz higiena.